Oruc Ibadeti Ve Alevi Bektasilikteki yeri
Seite 1 von 1
Oruc Ibadeti Ve Alevi Bektasilikteki yeri
Oruç, Alevi- Bektaþi- Ýslam anlayýþýnda da vardýr. Yanlýz Sünni anlayýþtan biraz farklýdýr.
Hacý Bektaþ-ý Veli'ye göre Oruç;
[B]"Ey Derviþ bil ki, oruç üç derecedir. Birincisi halk (avam) derecesi, Ýkincisi Seçkinlerin (havas) derecesi ve üçüncüsü ise seçkinlerin seçkinleri derecesidir. Birinci derece orucu, karný ve cinsel organlarý orucu bozan þeylerden korumaktýr. ikinci derece orucu, gözü namahreme bakmaktan, kulaðý uygun olmayan sözleri duymaktan ve dili konuþmaktan korumaktýr. üçüncü derece orucu ise peygamberlere ve evliyalara mahsustur ki, bunlar gönlü Hakk'tan gayri seylerden korur. Nitekim Hz. Ali dünya bir gündür ve orada bizim için oruç vardýr. demek ki, onun bütün ömrü oruç tutmakla geçmiþtir."
Salatýn sonu ilahi olgunluk; zekatýn sonu gönlü Hakk'ýn sevgisine vermektir. orucun sonu Hakk'da zenginleþerek yaratýlýþ unsurlarýndan uzak durmaktýr.
Kur'an-ý Kerim'de þöyle buyrulur:
"... oruç benim içindir ve ben onu mükafatlandýrýrým."
Ebu'ul Vefa'nýn Oruç hakkýndaki görüþleri...
"...Sizin orucunuz Ramazan ayýnda yememektir. ve içmemektir. ve cinsel iliþkiye girmemektir, Amma bizim orucumuz dünyada olan her þeyden elini çekmektir, insaný rezil edecek kötü ahlaktan kaçýnmaktýr ....."
Yine orucun baþlangýcý ve bitimi ile ilgili olarak " Kurana göre oruc siyah iple beyaz ip ayird edilemiyecek duruma gelinceye kadar kadar sürer. ve yine sahur da, beyaz iple siyah ip ayýrt edildiði ana kadar yenililir ve içilir. Bize göre sünni görüþün ötesinde, buradaki siyah ip kafirdir beyaz ipse mümindir. yani oruc , bir ömür boyu kiyamete kadar, müminle kafir ayird edilene kadar tutulacaktýr. Saygilarimla." "Bu hatýrlatmayý yapan cemil Can' teþekkürler.."
Ýmam-ý Cafer ile Ýmam-ý Azam Ebu hanifi arasýnda oruc ile namaz ibadeti konusunda bir tartýþma:
Ýmam Cafer Sadýk sordu ki, Ey Nu'man (Ebu Hanife'nin ismi Nu'man'dýr= sünnülik mezhebinin teorisyeni kabul edilir))Namaz mý daha önemlidir, yoksa oruç mu?" O "Namaz" diye cevap verdi. Bunun üzerine Ýmam þöyle buyurdu: "Öyleyse neden kadýn hayýz (adet) olduðu zamandaki orucunu kaza etmesi gerekir, ama namazýný kaza etmesi gerekmez?..." Nu'MAN mahcup bir hal aldý ve cevap veremedi.
Hacý Bektaþ-ý Veli'ye göre Oruç;
[B]"Ey Derviþ bil ki, oruç üç derecedir. Birincisi halk (avam) derecesi, Ýkincisi Seçkinlerin (havas) derecesi ve üçüncüsü ise seçkinlerin seçkinleri derecesidir. Birinci derece orucu, karný ve cinsel organlarý orucu bozan þeylerden korumaktýr. ikinci derece orucu, gözü namahreme bakmaktan, kulaðý uygun olmayan sözleri duymaktan ve dili konuþmaktan korumaktýr. üçüncü derece orucu ise peygamberlere ve evliyalara mahsustur ki, bunlar gönlü Hakk'tan gayri seylerden korur. Nitekim Hz. Ali dünya bir gündür ve orada bizim için oruç vardýr. demek ki, onun bütün ömrü oruç tutmakla geçmiþtir."
Salatýn sonu ilahi olgunluk; zekatýn sonu gönlü Hakk'ýn sevgisine vermektir. orucun sonu Hakk'da zenginleþerek yaratýlýþ unsurlarýndan uzak durmaktýr.
Kur'an-ý Kerim'de þöyle buyrulur:
"... oruç benim içindir ve ben onu mükafatlandýrýrým."
Ebu'ul Vefa'nýn Oruç hakkýndaki görüþleri...
"...Sizin orucunuz Ramazan ayýnda yememektir. ve içmemektir. ve cinsel iliþkiye girmemektir, Amma bizim orucumuz dünyada olan her þeyden elini çekmektir, insaný rezil edecek kötü ahlaktan kaçýnmaktýr ....."
Yine orucun baþlangýcý ve bitimi ile ilgili olarak " Kurana göre oruc siyah iple beyaz ip ayird edilemiyecek duruma gelinceye kadar kadar sürer. ve yine sahur da, beyaz iple siyah ip ayýrt edildiði ana kadar yenililir ve içilir. Bize göre sünni görüþün ötesinde, buradaki siyah ip kafirdir beyaz ipse mümindir. yani oruc , bir ömür boyu kiyamete kadar, müminle kafir ayird edilene kadar tutulacaktýr. Saygilarimla." "Bu hatýrlatmayý yapan cemil Can' teþekkürler.."
Ýmam-ý Cafer ile Ýmam-ý Azam Ebu hanifi arasýnda oruc ile namaz ibadeti konusunda bir tartýþma:
Ýmam Cafer Sadýk sordu ki, Ey Nu'man (Ebu Hanife'nin ismi Nu'man'dýr= sünnülik mezhebinin teorisyeni kabul edilir))Namaz mý daha önemlidir, yoksa oruç mu?" O "Namaz" diye cevap verdi. Bunun üzerine Ýmam þöyle buyurdu: "Öyleyse neden kadýn hayýz (adet) olduðu zamandaki orucunu kaza etmesi gerekir, ama namazýný kaza etmesi gerekmez?..." Nu'MAN mahcup bir hal aldý ve cevap veremedi.
Ähnliche Themen
» Almanyada Alevi Prostestosu
» Dersim'in Tüm Alevi Köyleri
» Alevi dedelerimizin Isimleri
» Haci Bektas Veli - Pir Sultan Abdal - Alevi Belgesel
» Dersim'in Tüm Alevi Köyleri
» Alevi dedelerimizin Isimleri
» Haci Bektas Veli - Pir Sultan Abdal - Alevi Belgesel
Seite 1 von 1
Befugnisse in diesem Forum
Sie können in diesem Forum nicht antworten
|
|